English Italian German Dutch Spanish French Finnish Swedish
Phone/fax:
+372 698 74 66

Lagringstankar Korrosionsskydd

1. Korrosion

Korrosion är ett naturfenomen, definierat som förstörelse av ämnen, vanligtvis metaller, eller försämring av deras egenskaper på grund av miljöpåverkan. Liksom andra naturfenomen, såsom allvarliga naturkatastrofer, kan korrosion orsaka farliga och kostsamma skador.

Korrosion är processen för förstörelse av en metall under dess fysisk-kemiska eller kemiska interaktion med miljön. Korrosion delas vanligtvis in i:

  • kemisk - förekommer utan elektrisk ström;
  • elektrokemisk - åtföljd av elektrisk ström (korrosionsström);
  • mekanisk-kemisk (korrosions-mekanisk förslitning), vilket innebär att de första två typerna av processen verkar tillsammans med mekanisk påverkan: friktion, cyklisk böjbelastning, vibration, etc.)

Under drift genomgår tankar korrosion både på utsidan och på insidan.

Den yttre sidan av tanken fläckar under påverkan av atmosfärisk fukt och ångor av aggressiva ämnen i luften.

Den inre korrosionen beror huvudsakligen på frekvensen av tankens lastning med oljeprodukter, av produkternas kemiska sammansättning, av närvaron av vatten i bränslet. Tempot och egenskaperna hos korrosionsprocessen är de mest tydliga på insidan av tankarna vid separationspunkterna mellan två strukturer: oljeprodukt - bottenvatten, oljeprodukt - gas-ångblandning.

Fuktighet och den yttre atmosfärstemperaturen, liksom korrosionsbeständigheten hos stål, - alla påverkar korrosionsintensiteten.

2. Industriell målning av tankens utsida

Industriell målningIndustriell målningIndustriell målningIndustriell målning

Enligt reglerna för installation av vertikala cylindriska ståltankar för olja och oljeprodukter bör ytan på de metallramar som utsätts för friluft målas med lackmaterial. När du väljer färg på korrosionsskyddsbeläggningen för stål bör ljusreflektionsfaktorn beaktas.

Tillståndet för korrosionsskyddsbeläggning av ytterytan på ovan marken bör kontrolleras regelbundet. Styrning är avsedd för kontroll av defekter i det yttre lagret av den skyddande beläggningen, kontinuiteten hos beläggningen genom den yttre ytan, hastigheten för vidhäftning av beläggningen till metallytan på tanken.

2.1. Beredning av den yttre ytan på en vertikal tank för applicering av korrosionsskyddsbeläggning för stål:


Sandblästra tanken innan du målar

När du förbereder den yttre ytan för industrimålningstjänsterna, har det slitna lagret av den gamla skyddsbeläggningen, korrosionsspår och smuts avlägsnats antingen manuellt eller genom mekanisk sandblästring av tanken innan målningsmetoden. Blästring av tanken före målning

Fläcken avlägsnas antingen med rengöringsdynor № 25, 16 och 12 eller trådborstar, eller med kemisk metod med användning av rengöringsmedel, som innehåller 35% ortofosforsyra, 20% etylalkohol, 5% butylalkohol, 1% hydrokinon och 39 % av vatten.

Rengöringsmedlet appliceras på den färgade ytan i 3-5 minuter, varefter den tvättas med varmt vatten tillsammans med korrosionsprodukterna. Därefter torkas ytan.

Mekanisk rengöring och avfettning görs för hela utsidan av tanken.

Den beredda ytan ska torkas noggrant och torkas.

2.2. Teknologisk process för applicering av den industriella beläggningen:

Tankbeläggningsteknik

En grundläggande industriell beläggning appliceras på den beredda tankytan med en pneumatisk sprutpistol. Det är mycket viktigt att undvika färg droppar. Denna process är avsedd för att skydda metall från korrosion och säkerställa vidhäftning av färgbeläggningen med metallen.

När arbetet är avslutat appliceras lackskyddsbeläggningen med ljus färg på utsidan. Det ger värmereflekterande effekt och korrosionsförebyggande egenskaper.

Den färdiga målade ytan bör ha samma skikttjocklek utan måladjup och andra defekter.

2.3. Jordkorrosionsskydd av tankens botten:

Problemet med tankbottenkorrosion är mycket allvarligt. Exempelvis genomträngande korrosion i botten av tankarna, som används för oljeavskiljning, och flödesledningar kan leda till oljeutsläpp som förorenar miljön. Dessutom verkar det vara nödvändigt att byta ut tankens botten redan efter 5-6 års drift, vilket är komplicerat med tanke på bottenens diameter som är nästan 50 m (för vertikal ståltank 20 000).

Jordkorrosionen kan undvikas genom att anordna vattentätt lager och med hjälp av elektrokemiskt skydd när galvaniska skydd är anslutna till tankens botten. Bortsett från detta kan botten effektivt skyddas med hjälp av katodiskt skydd.

När korrosionsskyddsföretagen arbetar med ytterytan på tankbotten bör de uppfylla följande krav:

  • Att ordna grunden och källaren i tanken bör ge dränering av grundvatten och nederbörd från botten;
  • Det är inte nödvändigt att applicera skyddande beläggning på tankens utsida när ett hydrofobt sand-bitumenskikt är anordnat (med hastigheten 1: 9 i massdensiteten). Den applicerade sand och bitumen bör inte innehålla korrosionsaktiva element.

Det är viktigt att beakta miljöskyddsbestämmelser, krav på förebyggande av olyckor och säkerhetsinstruktioner och andra standarder för att kontrollera utförandet av denna typ av arbete.

2.4. Elektrokemiskt korrosionsskydd:

Elektroskemisk lagringstank korrosionsskydd är baserad på förmågan hos metaller att stoppa färgning under påverkan av likström.

Ytan på vilken metall som helst är inhomogen när det gäller galvaniska egenskaper, och detta är att se som den främsta anledningen för metall att drabbas av korrosion i elektrolytiska ledares lösningar, bland annat havsvatten, lokalt vatten och bottenvatten. I detta fall förstörs endast områden med den mest negativa potentialen (anoder). Medan ytorna med den mer positiva potentialen (katoder) inte visar förstörelse.

Effektschemat för det elektrokemiska skyddet innebär att hela ytan på metallramen förvandlas till en stor oförstörbar katod. Anoder representeras av elektroder av mer elektronegativt material, anslutna till botten av den skyddade konstruktionen. De kallas galvaniska skydd.

Skyddsströmmen visas som ett resultat av det galvaniska parets funktion: galvaniskt skyddskyddat konstruktion. Skyddarna tenderar att gradvis slitas ut och ger skydd till modermetallen, det är därför de ofta kallas ”offeranod”.

Elektroskemisk korrosionsskydd för lagringstankar är den enda effektiva metoden mot de mest lokala typerna av metallkorrosion (korrosions- och spaltkorrosion, kontaktkorrosion, intergranulär korrosion och sprickbildning). Samtidigt hjälper det att förhindra den vidareutvecklingen av den pågående korrosionsprocessen, varför den är lika effektiv som för tankar och utrustning under konstruktion och för dem som redan är i drift.

Galvaniska skyddsmetoder tillämpas vanligtvis i kombination med färg och lackbeläggningar. En sådan kombination av passivt skydd (målning) med aktivt skydd (elektrokemiskt) gör det möjligt att minska utgifterna för galvaniska skydd och förlänga deras livslängd, för att säkerställa en jämnare fördelning av elektrisk skyddsström över ytan på skyddade konstruktioner. Det hjälper också till att balansera beläggningsdefekter, som uppstår till följd av skador under montering, transport och drift, inklusive resultat av naturligt åldrande (svullnad, knäckning, sprickbildning, flacking).

Skyddsström går exakt till de metallområden där beläggningens densitet skadas. Den når alla skuggade områden, luckor, ihåliga utrymmen och förhindrar att den nakna metallen fläckar. Det bör noteras att under katodisk polarisering visar lokalt och bottenvatten viss saltgel som innehåller olösliga Ca- och Mg-salter och spelar rollen som ytterligare beläggning.

Tillsammans med detta kan elektrokemiskt skydd ge full säkerhet mot korrosion utan också måla. I detta fall bör den högre skyddande strömtätheten tillhandahållas för en målad stålyta, vilket kommer att kräva att antalet galvaniska skydd ökar och kommer att genomföra sina utgifter. Men om vi tar hänsyn till arbetskraftsintensiteten för att applicera skyddsbeläggningen, särskilt för tankar som är i drift, verkar denna metod för korrosionsförebyggande skydd vara potentiellt produktiv.

Eftersom de flesta metallramar är tillverkade av stål kan galvaniska skydd vara tillverkade av metaller med mer negativ elektrisk potential jämfört med stål. Grundläggande är zink, aluminium, magnesium.

Det bör beaktas att om den potentiella övergången till negativ riktning överskrider en viss gräns finns det ett hot om så kallade "överskydd", kopplat till frisläppande av väte, förändringar av nästan elektrodlagers sammansättning och andra effekter , som kan leda till korrosionsförstärkning.

3. Industriell målning av den interna tankytan

Industriell målning av den interna tankytanIndustriell målning av den interna tankytanIndustriell målning av den interna tankytanIndustriell målning av den interna tankytan

Industriella beläggningstjänster för innerytan är mycket arbetsintensiva. Detta är kopplat till komplicerade förfaranden för ytberedning och applicering av korrosionsskyddsbeläggning för stål.

3.1. Metallbearbetning före målning:
Sandblästra den interna tankytan

Den teknologiska processen för tankens insida ytbehandling skiljer sig mycket från den för den yttre ytan. Vi kan dela upp det i flera steg:

  • Utsläpp av oljeprodukter;
  • Inre ytskärning (strippning);
  • Avgasning av tanken;
  • Avfettning av insidan;
  • Sand-blästring;
  • Rengör insidan av sand och smuts;
  • Applicera rengöringsmedlet på korrosionsområdena;
  • Tvätta den inre ytan med varmt vatten;
  • Torkning från insidan vid 5-20 ° С under 2-3 dagar (manway-plattor och grindventiler hålls öppna);
  • Kontrollera kvaliteten på beredningsarbetet och lämpligheten för applicering av skyddsbeläggning.

3.2. Teknologisk process för applicering av korrosionsskyddsbeläggningen:

En grundbeläggning appliceras på den beredda insidan av tankytan med en pneumatisk sprutpistol. Det är mycket viktigt att undvika färg droppar. Denna process är avsedd för att säkerställa vidhäftning av färgbeläggningen med metallen.

Insidan av underjordiska tankar och över marken är täckt med färg och lackmaterial i 2-4 lager med successiv torkning av varje lager separat.

Efter att arbetet är slut undertecknas godkännandecertifikat, som måste åtföljas av certifikat för använt material.

4. Metoder för lagringstankers korrosionsskydd

4.1. Tillvägagångssätt för vertikala tanks industriella målning:

För att minska faran för korrosionsskador på metallramarna, som kan ta tanken ur drift, är det viktigt att tillhandahålla ett visst system av rost- och korrosionsskyddsåtgärder, som inkluderar applicering av skyddsbeläggning och (eller) ökning av tjockleken på metallplattor (korrosionsbidrag), som är tänkt att beakta eventuell förlust av detaljens tjocklek till följd av korrosion.

Dessutom bör du regelbundet undersöka tankens hela yta, inte minst en gång var femte år, för att avslöja korrosionsskador och ytorna med skadad smärtbeläggning. Om det behövs återställs skyddsbeläggningen.

Om metallramarna på tanktaket och de övre ringarna på skalet visar extremt högt korrosionsprocess är det möjligt att använda inertgasatmosfär som ytterligare metod för korrosionsskydd.

 

4.2. Med tanke på nivån på aggressiv påverkan av den lagrade produkten och atmosfären:

När man väljer rost- och korrosionsskyddsmetoden och bestämmer korrosionsbidraget bör man beakta nivån på den aggressiva miljöpåverkan på metalldetaljer inuti tanken och på dess yttre yta, utsatt för utomhusluften. Nivån på den aggressiva påverkan av den lagrade produkten på de inre konstruktionselementen visas i tabellen nedan.

Påverkan av den yttre atmosfären på friluftselementen bestäms av temperatur- och fuktighetsparametrarna för luften och belastning av korrosionsaktiv gas i luften i enlighet med konstruktionsnormer och föreskrifter.

Strukturella element i tanken: Omfattningen av de aggressiva effekterna av de lagrade produkterna:
  råolja svart olja, dieselbränsle, fotogen bensin
den inre ytan av botten och skalets nedre bälte på höjden 1 m från botten aggressivt medium aggressivt medium svagt aggressiv
mittbältet på skalet, de nedre delarna av pontonerna och flytande tak svagt aggressiv svagt aggressiv svagt aggressiv
skalets övre zon (periodisk fuktning) aggressivt medium svagt aggressiv aggressivt medium
tak-, topp- och sidoytor på pontoner och flytande tak aggressivt medium aggressivt medium svagt aggressiv

Under förutsättning att nivån av vätedisulfid i råoljan är högre än 10 g / l eller så innehåller den väte-disulfid och koldioxid i vilken proportion som helst, är graden av aggressiv påverkan på den inre ytan av botten, nedre ring, tak, topp och kanterna på pontonerna och de flytande taken ökar med en nivå.

Att hålla tjockleken på metallkonstruktioner utsatta för milt aggressivt inflytande uppnås endast med korrosionsbidrag.

Om ramarna utsätts för måttligt aggressiva och starkt korrosiva effekter säkerställs säker drift av tanken, förutom korrosionsbidrag, av industriella målningstjänster.

Denna metod hjälper till att höja tillförlitligheten hos metallramarna vid lokal förstörelse av skyddsbeläggningen före den planerade undersökningen av tankens korrosionsförhållanden.

Korrosionsbidragshastigheten fastställs baserat på tempo för korrosionsskadeprocessen, som bestäms av typen av miljöaggresivitet:

  • Mildt aggressiv: försämringshastighet högst 0,05 mm per år;
  • Måttligt aggressiv: försämringsgraden från 0,05 till 0,5 mm per år;
  • Mycket frätande: försämringstakten mer än 0,5 mm per år.

Elektrokemiskt korrosionsskydd av tankens konstruktionselement utförs av mark- och katodskyddsenheter. Metoden väljs utifrån teknisk-ekonomiska parametrar.

4.3. Krav på ytbehandling före industriell målningstjänster:

Ytor av metallkonstruktioner, beredda för rost och korrosionsskydd, bör inte ha:

  • Slugrester, svetssprut, kalla varv, svetsfogar oregelbundenhet;
  • Avskärning och gasskärningsspår;
  • Skarpa kanter till radien mindre än 3,0 m på insidan och 1,5 m på utsidan av tankkroppen och det flytande taket;
  • Hjälpelement som används vid montering, installation, transport, lyftarbeten och spåren för deras svetsning;
  • Kemisk förorening (flussrester, ämnen som används för att upptäcka defekter av svetsfogarna) som är belägna på sömmarnas yta och nära dem;
  • Olja (oljig), mekanisk och annan kontaminering.

Svetsfogarna ska ha jämn anslutning till basmetallen utan avgränsningar och kalla varv.

Alla inre delar i tanken, svetsade mot skalet, botten eller tak, måste skållas ut längs kanterna för att undvika utseende av ihåliga utrymmen och mellanrumsavstånd.

Bortsett från detta bör alla element som utsätts för utomhusluft under påverkan av måttligt aggressiv miljö också skållas ut längs kanterna för att undvika uppkomsten av ihåliga utrymmen och mellanrumsavstånd.

Innan korrosionsskyddsbeläggningen för stål appliceras måste alla ytor avfettas till 2: a graden, rengöras från oxider till 1: a graden för applicering av sprutad metall och färgbeläggning eller till 1: a-2: e graden för applicering av färgbeläggning. Damm bör tas bort från ytan.

4.4. Välja vilken typ av korrosionsförebyggande beläggning:

Metalliserad färgbeläggning används för korrosionsskydd av metallelement inuti en tank. För element av metallkonstruktioner i friluft ska färgbeläggning användas.

Effektivitetsperioden för skyddande beläggning bör inte vara mindre än 10 år.

Lagringstankar Korrosionsskydd
Att beställa