English Russian Italian German Dutch Spanish French Finnish Swedish
Telefon / fax:
+372 698 74 66

Vertikala lagringstankar över marken

Att beställa

Ovan marklagringstankar är avsedda för lastning, lagring och distribution av flytande produkter.

Vanligtvis är stora lagringstankar vertikala och utformade för att lagra alla typer av flytande produkter och råvaror (inklusive farliga) i alla industrier och jordbruk.

Vi inbjuder dig att bekanta dig med de tekniska egenskaperna hos sådana tankar och deras olika viktiga funktioner.

Du kan välja en tank med lämplig kapacitet från våra standardkonstruktioner, eller beställa oss en individuell design.

 


Tillverkning av en tank utförs i fyra steg

Teknisk designplanering

utarbetande tillverkningsteckningar och detaljerade grafiska ritverk av metall;

Tillverkning av metallramarna på verkstaden

antingen platt-för-platta eller spolningsmetod används;

Leverans av tankmetallkonstruktioner till byggplatsen

antingen med fordon eller med järnväg;

Tankinstallation

utföra korrosionsförebyggande procedurer och värmeisolering.

TYPISKA TANKS STORLEK OCH KARAKTERISTIK:

Typ och lastkapacitet för tanken,

Diameter,
m

Höjd,
m

Vägg Nettovikt, t Nedre nettovikt, t Takvikt, t Andra strukturer nettovikt, t Ram och förpackning Nettovikt, t Total nettovikt, t
Vertikal stållagringstank 100 m3 4,73 6,0 3,60 0,76 0,87 2,14 2,10 9,47
Vertikal stållagringstank 200 m3 6,63 6,0 50,3 1,47 1,69 2,47 2,10 12,77
Vertikal stållagringstank 300 m3 7,58 7,5 7,18 1,95 2,34 2,84 2,30 16,61
Vertikal stållagringstank 400 m3 8,53 7,5 8,04 2,40 2,66 3,60 2,30 19,01
Vertikal stållagringstank 500 m3 8,45 9,3 11,75 3,48 5,05 3,76 2,30 26,34
Vertikal stållagringstank 700 m3 10,43 9,0 11,75 3,58 5,08 5,55 3,20 29,16
Vertikal stållagringstank 1000 m3 10,43 12,0 16,51 3,47 5,01 5,86 3,80 34,67
Vertikal stållagringstank 2000 m3 15,18 12,0 25,08 8,46 13,84 6,16 5,20 58,74
Vertikal stållagringstank 3000 m3 18,98 12,0 38,60 13,43 22,80 7,38 5,70 87,91
Vertikal stållagringstank 5000 m3 20,92 15,0 64,42 17,73 26,20 8,42 10,80 127,57
  22,8 12,0 54,10 18,98 33,95 8,61 7,80 23,43
Vertikal stållagringstank 10000 m3 28,5 17,9 86,72 42,15 78,61 12,82 14,00 234,30
  34,2 12,0 120,92 30,90 54,65 12,28 21,48 240,23
Vertikal stållagringstank 20000 m3 39,9 17,9 225,14 57,41 106,05 16,78 27,37 432,74
Vertikal stållagringstank 30000 m3 45,6 18,0 284,25 91,42 145,47 30,16 44,10 595,40
Vertikal stållagringstank 50000 m3 60,7 18,0 431,91 154,23 325,05 16,09 67,00 994,29

TYPER AV VERTIKAL OVERSKRIVANDE LAGRING TANKER:

Valet av lagringstyp beror på den lagrade produkten, specifika funktioner i företagets tekniska cykel och installationsplatsens egenskaper.

Det finns fyra grundläggande typer av vertikala ståltankar:

  • Vertikala ståltakstankar utan ponton;
  • Vertikal ståltakstank med en ponton;
  • Vertikal oljetank med flytande tak;
  • Tankar med skyddsvägg.

Vertikal lagringstank med fast tak utan ponton.

Dessa tankar är avsedda för lagring av produkter med relativt låg flyktighet (mättat ångtryck högst 26,6 kPa) och bränningspunkten överstiger 61 ° C. Sådana tankar används ofta för förvaring av bränsleolja, dieselbränsle, fotogenolja av användbarhetstyp, bitumen, flöde, oljor (inklusive matoljor) och vatten (brandbekämpningstank och vattentankar). Vertikala ståltankar med fast tak utan ponton kan appliceras vid lagring av mer flyktiga och brännbara produkter (mättat ångtryck upp till 93,3 kPa). I dessa fall är tankarna utrustade med gasledningar och apparater för återvinning av ljusändar.

Vertikala byggda lagringstankar med fast tak och ponton.

Dessa stora lagringstankar är avsedda för lagring av produkter med mättat ångtryck som hålls i gränserna mellan 26,6 och 93,3 kPa. Sådana tankar används oftast för lagring av olja, bensin, fotogenoljor, jetbränsle. En ponton är ett styvt gassäker flytande skivformigt hölje, infogat i tankkroppen på produktytan på ett sådant sätt att det täcker inte mindre än 90% av ytan. Det ringformiga spelrummet mellan pontonen och tankväggen är förseglat med speciell fälgtätning. Pontonen är tänkt att sänka mättnadshastigheten i ånga-och-gaszonen med den lagrade produktens ångor. Pontoon är också känd som Internt flytande tak.

Vertikala lagringstankar med flytande tak.

Denna version av tanken innebär användning av tak som flyter på den lagrade produktens yta i full kontakt. Takets flytbarhet uppnås genom applicering av läckagesäkra ramar eller skopor. I en tom tank placeras taket på speciella stödkonstruktioner, installerade i botten. Rotation undviks eftersom guiden kolumner används. Nackdelen med det flytande taket kan ses i möjligheten till den lagrade produktens förorening av fällning. Det finns vissa fall när takets fälgförsegling också kan frysa till tankväggen. Fördelarna med detta konstruktionsschema är främst att minska produktförlusten på grund av förångning.

Platsbyggda lagertankar med skyddsvägg.

Dessa tankar används på produktionsanläggningar där det inte går att installera bilar från en tankfarm. Sådana tankar finns också nära vattenbassänger och i stadsområden för miljö och människors skyddsändamål. Skyddsväggen är installerad för att undvika att produktens utlopp och tanken tätas.

Vertikala lagringstankar tillverkningsmetoder:

Det finns två grundläggande metoder för tillverkning av vertikala ståltankar:

1. Spolningsmetod:

Denna metod innebär att tankvägg, botten och tak föras till byggplatsen i form av spiralremsor, avsedda för svetsning. Fördelarna med denna metod kan ses i:

  • att göra tankinstallationsperioden 3-4 gånger kortare som en följd av att nedskärningsvolymen på svetsprocedurerna på byggplatsen minskas med cirka 80% i genomsnitt;
  • tillhandahåller hög kvalitet på svetsfogarna på grund av användningen av automatisk tvåsvetssvetsning på verkstaden.

Remspaneler tillverkas av stålplåtar i modulstorlek 1500 × 6000 mm. Panelerna svetsas automatiskt på en speciell spiralmaskin.

2. Plåt-för-platt-metod:

Denna metod innebär att väggskivorna med maximal storlek 2500 × 10000 mm och bottenplattorna är förberedda på verkstaden, de rullas till radien, som fastställs av designprojektet. Därefter packas plattelementen på ett speciellt sätt för att förberedas för transport. Vägg- och bottenmontering (svetsning) utförs på byggplatsen.

Vertikala stållagringstankar kan tillverkas av mjukt stål, låglegerat eller rostfritt stål.

Konstruktionselement av en stor lagringstank

Tankbotten

Vertikala lagringstankar är tillverkade av stål med minst 4 mm tjocklek. I låg lastkapacitet är tankar (upp till 1000 m³ inkluderade) vanligtvis plattformade. För tankar med lastkapacitet som överstiger 1000 m³ är botten gjord med en lutning från eller till centrum med hastigheten 1: 100. En ringformad kant installeras på botten av vertikala ståltankar med en lastkapacitet som överstiger 1000 m³. Kantståltjockleken är från 6 mm och mer, vilket beror på tjockleken på den nedre ringen. Beroende-anslutningen visas i tabellen nedan:

Den lägre ringtjockleken Minsta tjocklek på den ringformade kanten
till 7 mm (upp till inklusive) 6 mm
8 mm — 11 mm (upp till inklusive) 7 mm
12 mm – 16 mm (upp till inklusive) 9 mm
17 mm – 20 mm (upp till inklusive) 12 mm
20 mm – 26 mm (upp till inklusive) 14 mm
26 mm och mer 16 mm

Den vertikala oljetankens botten är ofta utrustad med avtappning av diskhål (sump). De är installerade i en speciell fångstgrop och är avsedda för bottenvatten, inneslutningar och olika sedimentationsdrenering. Om bottenens lutning görs till mitten, är det avlägsnande av diskhålet i mitten; om lutningen är från mitten (såväl som för platt botten) är sumpen placerad bredvid väggen på 600 mm avstånd och mer. Det finns i princip två typer av diskhål: rundformad och bricka.

Vertikal stålförvaringstankvägg

Tankväggen är en stålremspanel, svetsad från plåt i flera ringar. Spolningsmetoden innebär att väggen tillverkas på verkstaden i form av en rektangulär remspan, svetsad från metallplattorna 1,5 × 6 m. Vertikala plåtfogar har en förskjutning, medan de längsgående sömmarna är förberedda för sågtandskarv. Remspanelen har en viss bulk (överskottsmetall) upp till 300 mm, från vilken den tandade monteringsfogen skärs. Plåt-för-platt-metod applicerar metallplattor med bredden mellan 1,8 och 3 m och upp till 12 m lång. Bearbetning av plankanter utförs med mekanisk metod (fräsning) eller plasmaskärning på programstyrningsutrustningen. Arkens rullning görs på 3- eller 4-rullars arkbockningsmaskiner.

Väggtjocklekar

Ringarnas tjocklek bestäms i planeringsstadierna för att säkerställa hållbarheten för hela installationen. Uppskattad tjocklek på ringarna kan inkludera korrosionsbidrag.

Tankens diameter Tjocklek
16 m (upp till inklusive) 5 mm
16 m – 25 m (upp till inklusive) 6 mm
25 m - 40 m (upp till inklusive) 8 mm
40 m – 65 m (upp till inklusive) 10 mm
65 m och mer 12 mm

Installation av manway-plattor och valfogar i tankväggen

För installation av manway-plattor och valfogar i tankens skal, finns specialhål som tillhandahålls av en täckplatta runt den installerade enheten (vid installation av enheterna med rörstorlek mer än 70 mm) . En åtkomstmanwayplatta är anordnad i den första väggringen i alla vertikala tankar. Tankar med flytande tak och tankar med ponton är utrustade med ytterligare manway-plattor för att ge tillgång till pontonen och taket.

Förankring av vägg

Förankringsspännning av skalet ligger i hela cirkeln runt väggen på 3 m avstånd från varandra. De läggs till i byggprocessen i de fall där påverkan av uppskattad seismik eller vindspänning överstiger stabiliseringsmomentet.

Vertikalt oljetanktak

När det gäller typ och storlek på lagringstanken och andra specifika funktioner är taken indelade i fastställtyp och flytande typ. Tak på fast plats kan representeras antingen av ramlösa (självbärande) eller inramade tak i konisk eller sfärisk form. Taket är baserat på tankväggen med en ringformad förstyvningsplatta. Tjocktäckningen på takbeläggningen och ramelementen är utformade från 5 mm.

Konbeläggning (koniskt ramlöst tak)

Det används för på plats bränsletankar med låg lastkapacitet (100 m³ - 1000 m³). Detta är ett fast tak med konisk form. Den koniska vinkeln (15 ° - 30 °) ger takets bärkapacitet som ökas genom att lägga till konstruktionsringar på utsidan. Takspjället tillverkas på verkstaden med antingen spolning eller per ark. Den första kräver metallplattor upp till 7 mm i tjocklek, den andra metoden innebär användning av metallplattor upp till 10 mm. Som regel föras koniska ramlösa tak till byggplatsen som en rund platta med sektorns hål. Denna hål ger den koniska formen när kanterna är fästa vid varandra under installationen.

Sfärisk täckning (ramlös sfärisk tak)

Det används för platsbyggda lagringstankar med medell lastkapacitet (1000 m³ - 5000 m³). Detta är ett tak med fast form med sfärisk form som ger dess stödkapacitet. Det finns inga stödelement i ramen. Sfärradie är planerad inom gränserna 0,8-1,2 av tankens diameter. Den sfäriska täckplattan tillverkas på verkstaden i form av valsade element med dubbel krökning (i öst-väst och cirkulär riktning) från metallplattor upp till 10 mm tjocka. De valsade elementen svetsas mot varandra med tvåsidiga skarvar på byggplatsen.

Inramat tak

Det appliceras i vertikala ståltankar med medelhög lastkapacitet (1000 m³ - 5000 m³). Det här är ett tak på fast plats med konisk form. Lutningsvinkeln är lika med 4,76 - 9,46 °. Dessa tak består av: (1) central panel; (2) sektorram; (3) ringformade ramelement; (4) däcklistpaneler.

Alla ovannämnda element tillverkas på fabriken. Däckremspanelerna kan tillverkas med spiralmetod. I detta fall veckas de ut på marken nära botten och fästas sedan vid fogramarna. Däcklistspanelerna kan också framställas enligt metod per ark. Det är också vanligt att tillverka takpanelerna, bestående av ram- och däckelement, fästa vid varandra. I detta fall föras takpanelerna till den speciellt förpackade byggplatsen.

Koniskt inramat tak kan vara konstruerat i en explosionsförhindrande version (tak som är lätt att ta bort). Takdäcken är inte svetsad i ramen i detta fall utan förblir endast fäst vid väggens övre ringelement. Detta gör det möjligt att riva terrängen från väggen i händelse av en ökning av nödtrycket inuti tankens kropp. Själva tanken förstörs inte och fogen på väggen till botten förblir säker.

Sfäriskt inramat tak (kupoltak)

Det appliceras i stora lagringstankar med hög lastkapacitet (från 5000 m³, men inte mer än 50 m i diameter). Detta är ett fast sfäriskt tak med en radiell cirkulär ramram. Sfärradie är planerad inom gränserna 0,8-1,5 av tankens diameter. Det sfäriska inramade taket består av: (1) central panel; (2) rullade radiella stänger; (3) ringformade ramelement; (4) förstyvningsringar längs väggens omkrets; (5) däckark.

Alla ovan nämnda element tillverkas på verkstaden. De föras till byggplatsen i form av färdiga paneler och separata ram- och däckelement. Däckningen representeras av förberedda metallplåtar för montering per ark, eller diagram i stor storlek som är förberedda på fabriken.

Sfäriska tak kan också konstrueras i explosionsförebyggande version. Taket är fäst endast på fälgelementet runt taket. Detta gör det möjligt att riva terrängen från väggen i händelse av en ökning av nödtrycket inuti tankens kropp. Själva tanken förstörs inte och fogen på väggen till botten förblir säker.

Flytande tak på lagringstankar

De appliceras i bränsletankar på plats utan fasta tak. Denna taktyp ska användas i områden med standard snöbelastning högst 1,5 kPa.

Det finns två grundläggande typer av flytande tak i tankproduktionsindustrin: (1) flytande tak med ett däck (2) flytande tak med dubbeldäck.

Flytande tak med ett däck är avsett för medelstora tankar (upp till 50 m i diameter), installerade på produktionsplatserna med standardvindhastigheten inom gränserna på 100 km / h.

Flytande tak med ett däck tillverkas på fabriken och består av:

  • Arkmembran, framställt genom endera spiralform av metoden per ark;
  • Ringhinkar, belägna längs omkretsen.

Flytande tak med dubbeldäck är designade för tankar med större diameter (mer än 50 m) och för områden med högre vindspänning. Dess konstruktionsschema gör det möjligt att minska membranens dynamiska belastning. Det finns två varianter att producera ett flytande tak av denna typ: (1) taket är försett med radiella och cirkulära ramfack i den centrala delen, som är gjorda under installationen; (2) radiella hinkar tillverkas på verkstaden som ett sätt att minska omfattningen av monteringsförfaranden.

Vid montering av det flytande taket tillhandahålls membranets lutning till mitten genom att dra åt vikten. Detta gör det möjligt att dränera avloppsvattnet från takytan. Ett flexibelt eller svängande vattenuttag är installerat i mitten med ett inlopp och en mottrycksventil. Detta konstruktionsschema gör det möjligt att tappa vatten och att undvika uppkomsten av den lagrade produkten till takytan.

Luftklyftorna mellan kanten på det flytande taket och tankväggen, mellan valparna och styrramarna görs läckagesäkra med hjälp av fälgförseglingar. Material för deras produktion ska väljas med avseende på den kemiska sammansättningen och temperaturen på den lagrade produkten, krav på livslängd, gasmassatäthet och andra specifika faktorer

Trappor, plattformar och passager för lagringstankar

Trappor

Endera av tre typer av trappor kan användas i en bränsletank: trappsteg för tankar med låg lastkapacitet (upp till 500 m³), axeltrappor och trappor med cirkulär typ.

Axeltrappa installeras på en separat bottenplatta. För tankar tillverkade med spiralmetod fungerar denna trappa som en teknisk ram (spole) på vilken de svetsade vägglistpanelerna, botten och takdäck rullas. Detta hjälper till att sänka kostnaden för enheten eftersom det inte finns något behov av att producera teknisk ram, vilket är en förbrukningsbar förpackning.

Trappan med cirkulär typ är endast fixerad på tankväggen, dess nedre flygning börjar med 250 mm högre marknivå. Detta konstruktionsschema anses vara mer bekvämt för tankutrustningsservice.

Trapptrappans vertikala minsta bredd är 700 mm. Lutningen till den horisontella ytan är inte mer än 50 ° och de måste installeras på ett sätt så att de har enpunktsbelastning på 4,5 kN. Om trappans höjd överstiger 9 m inkluderar dess designprojekt mittpunktplattor på avståndet högst 6 m från varandra.

Stegen är gjorda av stansad, rutnät eller rifnad metall minst 200 bred, inte mer än 250 mm hög och med lutningshastigheten från 2 ° till 5 ° till bakkanten. Räcken är gjorda på ett sätt att stå den horisontella belastningen på 0,9 kN vid toppunkten och är 1 m högre steg.

Plattformar, passager och stängsel

Stängsel installeras på vertikala tankar med ett fast tak runt dess omkrets. De är placerade på utsidan av servicedäcken på tanktaket. Staket är utformat för att stå en last på 0,9 kN i valfri riktning när som helst.

Bränsletankar på plats har också passager och serviceplattformar. De stöds av räcken i 1,25 m höjd. Plattformar och passager står för enpunktsbelastningen på 4,5 kN (för plattformsdimensioner 100 mm x 100 mm).

Du kanske också är intresserad:

>>> Varmvatten buffertankar

>>> Kornsilor

>>> Cementsilo