Plåt-för-platt-metod
Den första metoden för konstruktion av lagringstankar är platt-för-plåtmontering av skal, botten och tak. Det innebär att skalplattan med maximal storlek 2500 × 10000 mm och bottenarken är förberedda på fabriksplatsen, de rullas till radien, som anges i designprojektet. Sedan packas arkelementen på ett speciellt sätt för att förberedas för transport. Skal- och bottenmontering (svetsning) utförs på byggplatsen.
Den viktigaste faktorn som bestämmer kvaliteten på tankmetallstrukturerna, som framställs med denna metod, är strikt tillhandahållande av deras form (hänvisat till designprojektet), och uppsättningen av tekniska beslut, vilket förhindrar återstående snedvridning av metallramarna under kantningen och transport.
De grundläggande stadierna för platt-för-platt-produktion av vertikala tankar skal och botten är följande:
1. Förberedelseförfaranden
Det första steget inkluderar beredning av skal- och bottenplattor. Detta steg säkerställer att de planerade dimensionerna och de geometriska parametrarna uppfylls. Försvetsning kantas också.
Extrema formavvikelser hos plattorna regleras under beredningen. Företagets tekniska föreskrifter fastställer den maximala breddavvikelsen inom gränserna på ± 0,5 mm.
2. Rullande
Rullning görs efteråt, möter radien, planerad av konstruktionsprojektet. Rullning ger behållarens cylindriska form medan installationen utförs.
Plattbockningsmaskiner IB2426 och XZC 3000/25 används av EuroTankWorks för rullande ark upp till 40 mm och 25 mm på motsvarande sätt. Denna utrustning ger möjlighet att göra radien lika inom plattans hela längd.
Radien kontrolleras av mönstret. Det tydliga mellanrummet mellan mönstret (2 m) i en båge och den böjda plattans yta bör inte överstiga 3 mm.
En annan parameter för rullningskvalitet är våglängden i framkanten. Den får inte överstiga 4 mm på hela arkets längd. Vågparametern per 1 m arklängd bör falla inom gränserna för 2 mm.
3. Förpackning.
Skalarnas plattformar packas och bärs i speciella hytter (vaggar).
Lodgar är konstruerade på ett sätt som ger:
- Att hålla radien för valsat ark som ett resultat av exakt överensstämmelse med loggen till dess geometriska parametrar;
- Tuff fixering av plattformarna för att undvika kanternas skador;
- Enheternas säkerhet under transport, vilket förhindrar resterande deformation.
Bottendelarna packas och transporteras i containrar, konstruerade i enlighet med deras typer och dimensioner.
Framställning av metalltak:
Produktionsteknologier för takmetallverk i en lagringstank varierar beroende på dess typ, bestämd av designprojektet. I förhållande till tankens typ och dimensioner och andra specifika funktioner, används antingen tak av permanent typ eller flytande tak. Permanenta tak inkluderar antingen ramlösa eller inramade tak koniska eller sfäriska i form.
Spolningsmetod
Denna metod är en av de två industriella metoderna för tillverkning av metallkonstruktionerna i en lagringstank. Det innebär att tankskal, botten och tak föras till byggplatsen i form av spiralbandspaneler, avsedda för svetsning. Fördelarna med denna metod kan ses genom att göra tankinstallationsperioden 3-4 gånger kortare som ett resultat av att skärsvolymen i byggnadsområdet minskas med cirka 80% i genomsnitt och tillhandahåller hög kvalitet på svetsfogarna på grund av till användning av två-sides automatisk svetsning.
Remspaneler tillverkas av stålplattor med modulstorlek 1500 × 6000 mm.
Panelerna svetsas automatiskt på en speciell spiralmaskin. Den består av svets- och monteringsplatser - topp- och bottennivå, kantbroms och rullnings- (rullnings-) enhet.
Spolningsmaskinens funktion utförs i två grundläggande scheman (övre och nedre spiral). Nedre spiral är avsedd för tillverkning av tankskal upp till 18 mm tjocklek, övre spiral används för tjocklekar som inte överstiger 16 mm.
Spolarnas längd uppgår till 18 m, vikten justeras efter motorkraftens lastlyftkapacitet.
Steg av tillverkning av remspaneler enligt spiralmetod:
- utforma den tekniska strukturen;
- anordna plattorna enligt de detaljerade grafiska ritningarna för metallram;
- svetsning och lindning;
- beredning av spolar för transport.
Beredning av teknisk ram:
Innan svetsning av remspanelerna förbereds en speciell ram, på vilken arken kommer att rullas in. Ramens diameter bör inte vara mindre än 2,6 m, och dess längd ska vara lika med lagringsbehållarens skal.
Axeltrappa används ofta som en teknisk ram för att lindra skalet. Detta används vanligtvis för tankar som inte överstiger 2000 m3 lastkapacitet. I detta fall tillhandahålls metallekonomi.
Ordna remspanelens ark:
Arrangering av skalplattor, botten och tak utförs på den övre svets- och monteringsnivån på spiralmaskinen. Under arrangemangsprocessen läggs de förberedda plattorna ut på platsen i enlighet med de grafiska ritningarna och fixeras med installationsinstrumenten.
Rullbara paneler med skalremsor måste ha ett visst tekniskt tillåtet längd, vilket gör det möjligt att montera monteringsfogarna.
Svetsning och lindning av remspanelerna:
Svetsning är det grundläggande stadiet för tillverkning av lagringstankar, vad gäller spolningsmetoden. Vi använder automatisk tvåsidssvetsning av för- och tvärled. Först svetsas den ursprungliga sömmen på den högsta svetsnings- och monteringsnivån på lindningsmaskinen, sedan lindas remspanelen igenom kantkanten och den andra sömmen görs på bottennivån.
Ordningen för att lindra remspanelerna i olika tankramar planeras i omvänd sekvens för att lossa dem under installationen. Skalplattorna är lindade på ett sätt, vilket innebär att de är avsedda att rullas upp medurs.
För att säkerställa kvaliteten på svetsfogarna använder vår fabrik ett komplex av åtgärder.
Svetsprocedurerna testades ursprungligen och testades av vårt svetslaboratorium. De togs som grund för svetsdriftsförhållandena, som bestämmer kraven för svetsfogar och ordningen på tekniska operationer med avseende på typer och tjocklekar av metallvals, svetsart, stålkantförberedelse och andra parametrar.
Våra svetsningsförhållanden representerar det grundläggande driftsdokumentet, bestämmer svetsarnas arbete och kvalitetskontrollen på lederna.
Utförandet av svetsförhållandena kontrolleras av avdelningen för allmänna svetsoperatörer och kvalitetskontroll.
Som ett resultat av grundligt arbete och strikt genomförande av svetsförhållandena kunde vi tillhandahålla högsta kvalitet på svetsfogarna. Det anses vara en av de viktigaste fördelarna med metallramarna som produceras av företaget. Det händer ofta att brister i svetstekniken eller / och dess överträdelser orsakar en rad allvarliga problem, som:
- smidig anslutning av svetsen och huvudmetallen tillhandahålls inte.
- huvudmetallunderskärningar och kalla varv visas.
- defekter i svetsfogar förekommer: sprickor, krusningar, gasfickor och deras kedjor, genombränning och blåshål.
Som ett resultat av dessa uppfyller svetsfogens fulla styrka inte standarderna och kan orsaka svetsdeformationer, åstadkomma utbuktningar, bucklor och konservering.