Viktiga avsnitt i oljeterminalprojekt
Projekt för design av flytande bulkterminaler har en bifogad masterlayout som visar anläggningens plats på webbplatsen. Masterlayout sammanställs med avseende på lokal relieff, geologisk struktur i det valda territoriet och klimatfunktioner. Under konstruktionsprojekt beaktas klassificering av oljeprodukter tillsammans med brandförhindrande förhållanden, anläggningsinfrastruktur och många andra faktorer. I detta skede av projektet används främst topografisk bas, det vill säga en lokaliseringsplan med järnvägslinjer, motorvägar och kommunikationer, extern vattenförsörjning och kraftförsörjningssystem. Platsplanen innehåller vindmönster och koordinatnät. Denna plan hjälper till att ansluta oljedepotet till alla transportvägar och nätverk i territoriet. Rutspår ska göras med korrekt radie och lutningsklass och anslutas till huvudspåren på de mest praktiska platserna.
När nätverken är anslutna finns strukturer i de sju zonerna. Driftszonen är vanligtvis belägen nära ingången för snabb åtkomst. Eftersom lagringszonen anses vara den farligaste ligger den längst och separerad med begränsad åtkomst. Zon för hjälpanläggningar anses också vara farlig på grund av brandanvändning, så den är också åtskild. Avloppszonen bör placeras i dämpad lättnad för att dumpa extra nederbörd och industriellt avloppsvatten i en oljefälla. Rörledningar och tekniska nätverk planeras i maximal närhet till anläggningar. Anläggningarna i flytande bulkterminalzoner är belägna enligt kardinal och vindriktning. Detta innebär att farliga platser (som pannhus) placeras åt sidan, så att vinden blåser gnistorna bort från industriområden, tankbatterier och tunna stationer.
Efter horisontell planering av territoriet finns anläggningarna på planen. De ges koordinater för en av vinklarna och deras dimensioner markeras. Vertikal planering av oljedepotens territorium bör uppfylla följande krav:
- Gravitetsflöde för lastning av järnvägstankbilar bör tillhandahållas.
- Rörledningar på bränsledepotens territorium bör inte ha krökningar.
- Villkor för god sugning av pumpgruppen bör tillhandahållas.
När huvudlayouten är klar börjar utformningen av rörsystemet i bränsledepot, som senare kommer att användas som skäl för hydrauliska beräkningar för ledningen.
Nästa steg i designen av oljeterminaler är att utarbeta det tekniska systemet. Detta är ett schema för oljeledningsnät. För att sammanställa detta schema är det viktigt att veta ordningen och mängden acceptans- och leveransåtgärder samt listan över lagrade produkter. Behovet av oljeprodukter som transporteras mellan tankar inuti oljeterminalen beaktas också.
Därefter ingår det tekniska schemat i masterlayouten för att bilda den teknologiska planen. På denna plan sammanställs separata inriktningsark där markledningar och rörledningsplats är markerade. Pumpar och brunnar, markhöjd och inriktningspunkter visas också på arken. Inriktningspunkter markeras också med riktmärken var 100: e meter och av stolpar varje kilometer. Beräknad pipeline tonhöjd bibehålls i den förinställda parametern.
Arken är basen för beräkningen av jordbearbetning tillsammans med beräkningen av rester av oljeprodukter i tanken. Det är också möjligt att ta reda på om det finns några fickor som blockerar oljeproduktens passage längs rören.
Brandsäkerhet och ekologiskydd spelar en viktig roll i oljeterminalens designprojekt. För dessa ändamål beaktas klimatförhållanden, tillsammans med den flytande bulkterminalen i förhållande till stadens närhet och vattenkällor. Beroende på vindmönstret finns bostadskvarter och produktionsanläggningar för flytande bulkterminal placerade motvind för att förhindra brandrisk. Projekt för design av oljeterminaler görs i enlighet med alla ekologiska krav. Föroreningsutsläpp beräknas utifrån mängd och typ av lagrade oljeprodukter samt andra faktorer. Licenser erhålls på grundval av dessa uppgifter med avseende på utsläppsstatus.