English Italian German Dutch Spanish French Finnish Swedish
Phone/fax:
+372 698 74 66

Design av terminaler för flytande bulk

Att beställa

EuroTankWorks utför teknisk design av oljeterminaler i alla kategorier, grupper och typer.

Vi designar professionellt:

  • överföra oljeterminaler och lagringsanläggningar, konstruerade för att överföra produkter från en transport till en annan;
  • distribution av flytande bulkterminaler, mottagande av produkter med sjö- och inre vattentransport, med järnväg eller biltransport med sekventiell leverans till kunder;
  • oljeterminaler vid pumpanläggningar i huvudproduktledningar;

Vi utarbetar projektdokumentation och konstruktionsdesigndokument för rekonstruktion av oljedepåer, teknisk uppgradering, omutrustning eller utvidgning.

Grundläggande strukturella zoner för oljeterminalen

Projekt med flytande bulkterminal beskriver grundläggande strukturzoner som utgör de flesta leverantörer av oljeprodukter.

  1. Järnvägsverksamhetszon, där ett teknologiskt komplex finns för mottagning (och i vissa fall för transport) av oljeprodukter levererade med järnvägstransporter. Komplexet består av järnvägslinjer, oljebehandlad förhöjd konstruktion, kompletterande utrustning, instrument- och automatiseringssystem och kontrollpunkt.
  2. Vattenoperationszon (för flytande bulkterminal i marina och inre vatten), med anläggningar för mottagning / transport av petroleumprodukter levererade med pråmar, tankfartyg och annan vattentransport. Det inkluderar kajkonstruktioner, lastarmar, pumpgrupper, tankbatterier vid kusten, tilläggsutrustning, automatisk utrustning och kontrollpunkt.
  3. Lagringszon för oljeprodukter, inklusive en tankgård, pumpgrupper, rörverk och åsar.
  4. Arbetszon för produkter som släpps till kunder. Som regel är oljeproduktleverantörerna utrustade med ett lastningskomplex för tankbilar och en liten paketeringsavdelning. Under design av oljeterminaler är dessa zoner ofta utrustade med kvalitetskontrolllaboratorier och förpackningslager.
  5. Zon för hjälpanläggningar. Det omfattar kraftverk, reparationsverkstadslager, pannhus, VVS-anläggningar och brandförebyggande anläggningar.
  6. Avloppszonen fungerar för rengöring av vatten från oljekontaminerat avfall.
  7. Administrativ och hushållszon består av personalbyggnader, brandhus, vaktstationer etc.

Webbplatsfynd för konstruktion av oljeterminal

Innan oljedepåerna utformas väljs platser för deras framtida disposition för att geografiskt tagga projektdesign av bränsledepot till en viss plats. Det säger sig självt att webbplatsen borde ha en gynnsam position när det gäller marknadsföring och logistik. Detta innebär att närhet till kunder, konkurrenskraftig miljö, transportinfrastruktur i området, tillgänglighet och andra faktorer bör beaktas.

Det är viktigt att överväga hela systemet med tekniska krav för att välja bästa möjliga webbplats och undvika extra kostnader (både investeringar och underhåll).

De mest allmänna exemplen på sådana krav är följande:

  • Webbplatsomvandlingskontroll. Innan projektstart är det nödvändigt att se till att det krävs utrymme mellan platsgränserna och de angränsande konstruktionerna.
  • Kontroll av geologiska förhållanden och grundvatten. Till exempel är det möjligt att väsentligt sänka grundläggande konstruktionskostnader, särskilt under tankar, om platsen är belägen på källarbergarter som kan upprätthålla tryck upp till 0,1 MPa. Tvärtom, om platsen är träsk eller träsk, kommer dräneringsarbeten, dammning etc. att kräva allvarliga investeringar. Träningen kan vara under jord, så det kan inte upptäckas visuellt. Och det finns många sådana exempel.
  • Hydrometeorologiska tillståndskontroll. Vi observerar ofta att investerare, som inte bjuder in bränsledepotkonstruktörer att välja webbplatsen, möter många problem med brand och ekologisk säkerhet senare. Till exempel bör platsen vara belägen i riktning i förhållande till bostadsområden och industrianläggningar, eftersom petroleumsångor inte ska nå hushålls- eller öppen spisanläggningar. För att förhindra spridning av eld under petroleumsspill bör oljedepåer vid vattnet placeras nedströms bostadsområden, farliga platser, färjor och kajplatser.
  • Energisäkerhetskontroll. Det bör finnas elektrisk kraftkälla och vattenförsörjningskälla på platsen eller i närheten av den för att tillgodose industriella och brandförhindrande behov. Webbplatsen bör också ha ett bekvämt avlopp för nederbörd och avloppsvatten för säkerheten i angränsande bosättningar. Det är också en fördel att ha verkstäder i närheten.

Viktiga avsnitt i oljeterminalprojekt

Projekt för design av flytande bulkterminaler har en bifogad masterlayout som visar anläggningens plats på webbplatsen. Masterlayout sammanställs med avseende på lokal relieff, geologisk struktur i det valda territoriet och klimatfunktioner. Under konstruktionsprojekt beaktas klassificering av oljeprodukter tillsammans med brandförhindrande förhållanden, anläggningsinfrastruktur och många andra faktorer. I detta skede av projektet används främst topografisk bas, det vill säga en lokaliseringsplan med järnvägslinjer, motorvägar och kommunikationer, extern vattenförsörjning och kraftförsörjningssystem. Platsplanen innehåller vindmönster och koordinatnät. Denna plan hjälper till att ansluta oljedepotet till alla transportvägar och nätverk i territoriet. Rutspår ska göras med korrekt radie och lutningsklass och anslutas till huvudspåren på de mest praktiska platserna.

När nätverken är anslutna finns strukturer i de sju zonerna. Driftszonen är vanligtvis belägen nära ingången för snabb åtkomst. Eftersom lagringszonen anses vara den farligaste ligger den längst och separerad med begränsad åtkomst. Zon för hjälpanläggningar anses också vara farlig på grund av brandanvändning, så den är också åtskild. Avloppszonen bör placeras i dämpad lättnad för att dumpa extra nederbörd och industriellt avloppsvatten i en oljefälla. Rörledningar och tekniska nätverk planeras i maximal närhet till anläggningar. Anläggningarna i flytande bulkterminalzoner är belägna enligt kardinal och vindriktning. Detta innebär att farliga platser (som pannhus) placeras åt sidan, så att vinden blåser gnistorna bort från industriområden, tankbatterier och tunna stationer.

Efter horisontell planering av territoriet finns anläggningarna på planen. De ges koordinater för en av vinklarna och deras dimensioner markeras. Vertikal planering av oljedepotens territorium bör uppfylla följande krav:

  • Gravitetsflöde för lastning av järnvägstankbilar bör tillhandahållas.
  • Rörledningar på bränsledepotens territorium bör inte ha krökningar.
  • Villkor för god sugning av pumpgruppen bör tillhandahållas.

När huvudlayouten är klar börjar utformningen av rörsystemet i bränsledepot, som senare kommer att användas som skäl för hydrauliska beräkningar för ledningen.

Nästa steg i designen av oljeterminaler är att utarbeta det tekniska systemet. Detta är ett schema för oljeledningsnät. För att sammanställa detta schema är det viktigt att veta ordningen och mängden acceptans- och leveransåtgärder samt listan över lagrade produkter. Behovet av oljeprodukter som transporteras mellan tankar inuti oljeterminalen beaktas också.

Därefter ingår det tekniska schemat i masterlayouten för att bilda den teknologiska planen. På denna plan sammanställs separata inriktningsark där markledningar och rörledningsplats är markerade. Pumpar och brunnar, markhöjd och inriktningspunkter visas också på arken. Inriktningspunkter markeras också med riktmärken var 100: e meter och av stolpar varje kilometer. Beräknad pipeline tonhöjd bibehålls i den förinställda parametern.

Arken är basen för beräkningen av jordbearbetning tillsammans med beräkningen av rester av oljeprodukter i tanken. Det är också möjligt att ta reda på om det finns några fickor som blockerar oljeproduktens passage längs rören.

Brandsäkerhet och ekologiskydd spelar en viktig roll i oljeterminalens designprojekt. För dessa ändamål beaktas klimatförhållanden, tillsammans med den flytande bulkterminalen i förhållande till stadens närhet och vattenkällor. Beroende på vindmönstret finns bostadskvarter och produktionsanläggningar för flytande bulkterminal placerade motvind för att förhindra brandrisk. Projekt för design av oljeterminaler görs i enlighet med alla ekologiska krav. Föroreningsutsläpp beräknas utifrån mängd och typ av lagrade oljeprodukter samt andra faktorer. Licenser erhålls på grundval av dessa uppgifter med avseende på utsläppsstatus.